Paris!!!

Förra helgen var jag och mina körkompisar i Paris :D som ni kanske vet. Underbart roligt var det. Jag tror faktiskt inte jag har skrattat så mycket under en helg som då. Det haglade roliga citat,  knäppa fransmän (men söta dock;)) och sång såklart.


Taggade på Arlanda


På planet hade Miriam franskalektion med mig vilket var väldigt intressant. Nu pratar jag typ franska också.... (inte)
På fredagen åt vi på en restaurang ganska nära hotellet. Alla var supertrötta. Sen gick vi till hotellet, jag och Miriam var nöjda med vårat rum trots att det var rätt litet och fönstret vätte ut mot en annan vägg. Men ändå, det var ett bra hotell!

Frukosten på lördagen åt vi på kafeet tvärs över gatan, varm choklad, färskpressad apelsinjuice och croissant, mums. Sen gick vi upp för alla de 200-nånting trappstegen i triumfbågen innan det var dags för shopping. Jag köpte en kofta och Miriam tappade bort sin mobiltelefon. Inte så lyckat. Vi rann runt i Les Halles (som är gigantiskt) och frågade i klädaffärerna. Men nej. Ingen telefon. Hon var iallafall väldigt nöjd med sin nyköpta basker.

Vi sjöng i Paris fjärde största kyrka, mätt i volym. Det ni! 33 meter i tak och världens akustik. Det var ren njutning att sjunga solo där kan jag lova :D Där träffade vi den trevlige organisten Hampus (svensk).

Miriam har gjort ett utbyte med en kille i Paris, så hon bodde hos honom i en vecka och han bodde hos henne i en vecka under sommarlovet. Det pratades hela tiden om denne Benjamin och att vi skulle träffa hohom.. men tyvärr kom den stunden aldrig... "it's very complicated"

På kvällen åt vi på en jättehäftig restaurang vid Montmartre. Det var ett gammalt stationshus som verkligen var en gammal tågstation, med bagagehyllor vid varje bord. Jättemysigt. Servitörerna var roliga och maten var god. En servitör blev kallad "Grisen" pga sitt komiska utseende... haha han gick förbi och vi försökte hålla oss för skratt i 10 sekunder men efter bara 2 vred sig alla av skratt och fick kramp typ. Jag tror att Yasmine fick med honom på bild haha.

Efter restaurangen tog vi en promenad och när hela kören samlats träffade vi två skitroliga fransmän som vi sjöng för haha. Mer om det i ett annat inlägg (det går bara inte att klämma in allt i ett blogginlägg, så det blir ett extra för citat senare)

Sen gick några hem till hotellet medan vi andra, inkl. körledarna Sonny och Anders gick längre uppför Montmarte mot Sacre Ceur(stavning??). Många trappsteg... men det var riktigt kul. Och faktiskt, Montmartre en lördagsnatt överträffade mina fördomar från Moulin Rouge. Folk satt och sjöng med gitarrer i varje hörn och det var dans lite varstans. Uppe vid kyrkan satt ungdomar och drack, spelade gitarr och rökte (på). Baskien-flashback big time..:P  

Jag och Mirre avslutade kvällen med choklad på hotellrummet innan vi somnade sött.
Nästa morgon var det högmässa i Svenska Kyrkan. Det gick inget vidare på repetitionen.. vi var väldigt låga, men sen blev det bättre. Kyrkkaffe efter det och sen var det mer sightseeing. Vi åkte till Eiffeltornet, köpte crepes och satt och solade. Det var nämligen typ 25 grader ute. Sen åkte vi lite vilse.. iallafall åkte vi åt lite fel håll haha och vid ett tillfälle trodde vi att vi satt oss på ett tåg som gick till andra städer.. men, det ordnade sig till slut.

Samlades i svenska kyrkan igen och åkte till flygplatsen :( Hejdå Paris!


Kommentarer
Postat av: Karolin

låter ju jättemysigt! undrar om de har någon gospelkyrka i paris så man kan locka ner min kör dit, hm...

Postat av: Lovisa

ja!:) gör det :D

2008-09-23 @ 22:46:00
URL: http://loolens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback