Havet inuti

När jag var sjuk fördrev jag tiden med att se "Mar Adentro", på engelska heter den The sea inside, som jag velat se länge. Gjord av Alejandro Amenábar och huvudrollen spelas av Javier Bardem (från Las Palmas!), som även spelade i Vicky Cristina Barcelona - fast man tror knappt att det är han när man ser hur han ser ut.

Det var blöta kinder under ungefär 70 % av filmen.

Liten kort sammanfattning: Ramón är förlamad i allt förutom huvudet pga en olycka 30 år tillbaka. Han är alltså vid medvetande, men kan inte röra sig ur sängen. Han vill ha dödshjälp och filmen utspelar sig under tiden då han tar hjälp av en advokat, som också är sjuk och förlamad i underkroppen, inför rättegången.

Det här är min favoritscen. Den är så underbar.


Baserad på en verklig historia, Ramón Sampedro fanns på riktigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback