Halloween-krönika

Så har det varit Halloween också. Firade inte det något speciellt förutom att klä ut Vickan till hennes Halloween-disco på skolan förra veckan och se "Monster House" med henne nu på lovet.
Det verkar som att det finns två sidor av åsikter när det gäller halloween:

1. Folk som är emot hela bus-eller-godisgrejen och tycker att vi härmar USA för mycket.  Vill gå tillbaka till "alla helgona-rötterna"
2. Folk som tycker att Halloween är kul (med utklädning och bus eller godis)

Själv tycker jag att i detta, många gånger, gråa mörka trista land, behöver folk ljuspunkter. De ljuspunkter vi har i höst- och vintermörkret är halloween, lucia och jul - och vi behöver dem verkligen! Något att se fram emot när man sitter och bläddrar i sin kalender. Bläddrar igenom alla samhällsunskapsprov och svenskaredovisningar och hittar roliga saker som man räknar ner till. Utan dessa högtider skulle jag och säkert många andra bli lite sådär smådeprimerade. Därför tycker jag att det är bra med Halloween om det får människor att ha kul och att må bra.

Jag tycker absolut inte att vi ska glömma vår svenska allelgona-tradition! Den ska vi också ta vara på. Gå till kyrkogården och kyrkan och tänk lite extra på om du har några avlidna anhöriga.
Ägna dem en tanke, absolut.
Gräva ner oss i sorg, nej. 

Och det här med utklädning: självklart ska utklädningen på Halloween vara läskig! Inte som många gånger i USA, att man klär ut sig till vadsomhelst. Hallå, ska det vara Halloween ska det vara Halloween inte vilken maskerad som helst! Framför allt är det ju roligare att klä sig så läskigt som möjligt. Det sämsta exemplet på utklädning tycker jag
Lindsay och Paris står för. Är trött på sådana smaklösa outfits. Hollywoods coolaste utklädning har ju helt klart Christina Aguilera och hennes Jordan!

Vi ska inte sträva efter att bli USA men vi har också saker att lära därifrån som till exempel att vara mer positiva, mer sociala, gladare och mer öppna mot människor. Det är ju en hemsk fördom att svenskar bara har ett ansikte och är tråkigt likgiltiga, men ibland kan jag hålla med om det!
Som när jag var i Åre med familjen och en annan familj och vi skulle gå ner i en snögrotta. Den glada sonen i den andra familjen skämtade lite och försökte prata med instruktören - en typisk inåtvänd jämtlandsgubbe. Han rörde inte en min. Lika sur som förut och verkade ha förlorat humorn helt. Vad är det med sådana människor egentligen? Jag har absolut ingenting emot tystlåtna människor, men människor som saknar förmåga att kommunicera med andra och människor med en sådan kall attityd mot folk klarar jag inte av!

Släpp loss, Sverige!



Kommentarer
Postat av: Olof

Det finns dom som gillar Halloween.
Dom som gillar att klaga på Halloween.
Dom som gillar att klaga på dom som gillar Halloween.
Dom som gillar att klaga på dom som gillar att klaga på dom som gillar Halloween.
Det fortsätter så.
Men det är en högtid som kommit hit från USA som alla också gillar att klaga på.
Det bottnar bara i folk som klagar på allt och alla.
Så varför inte släppa denna högtid och låta den springa fritt hos dem som vill fira den?
Det kan väl vara en rolg grej för barnen att kläutsig och att tigga godis.
Men vem vet.
Kanske borde vi inte ha en enda högtid alls.

2006-11-05 @ 18:09:52
Postat av: Lovisa

Jag håller helt med dig. Låt människor fira Halloween som de själva vill. Jag uttrycker bara min personliga åsikt.

2006-11-05 @ 19:24:38
Postat av: Lovisa

Självklart ska människor få fira Halloween som de själva vill, jag bara uttrycker min åsikt om det. Världen blir hemskt tråkig utan åsikter och egna tankar.
Men vem vet.
Kanske borde vi inte ha egna tankar alls.

2006-11-05 @ 19:28:08
Postat av: Lovisa

fan vad det här med kommentarer krånglar!:P stryk min första kommentar

Postat av: Olof

Det är bra.

2006-11-08 @ 16:25:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback